Poučevanje klasične in akustične kitare,ukulele, ustvarjalno petje za otroke in odrasle, ustvarjalne glasbene delavnice "Vive creative", poletna šola Viva creativa, tečaji učenja akordov, tečaji za učitelje : Spodbujanje k ustvarjanju...

četrtek, 23. februar 2012

"Uživam v svojem poklicu"


 Intervju objavljen v Časopisu Celjan (2008)

Ajša Svetlin je specialistka kitare, ki ta instrument poučuje v Celju. Po uspešno končani akademiji za glasbo v Ljubljani je nadaljevala študij na Nizozemskem, kjer si je pridobila naziv specialistke za kitaro, potem pa se zaposlila na Glasbeni šoli Celje. Namesto koncertiranja se je usmerila v poučevanje kitare, kjer je našla večji izziv. Ure pouka je začela nadgrajevati z vzpodbujanjem učencev k ustvarjanju lastnih skladb, dodatnim vajam za razvijanje posluha, kar je popestrilo klasično poučevanje instrumenta.

Sprašuje: Marjana Florjan

Kaj je vplivalo na odločitev, da ste svoje učence začeli vzpodbujati k ustvarjanju lastnih skladb?
Moj poklic, poučevanje kitare, učenje tehnike ter preigravanje skladb, ki so jih napisali drugi, je včasih premalo ustvarjalen in zna biti otrokom dolgočasen. Začela sem razmišljati, kako bi ga lahko napravila bolj zanimivega. Najprej sem začela sama ustvarjati, in ko mi je to postalo domače, sem predstavila svoj način pri pouku kitare še učencem. In odziv je bil navdušujoč. Prav tako me je k razmišljanju o razvijanju ustvarjalnosti napeljalo razmišljanje, kakšno bi moralo biti moje življenje,  v katerega bi se rada zbudila vsako jutro in si rekla: Vau – to je to, kar želim!

Kje ste črpali ideje za spremembe?
Postopke, kako uglasbiti pesmi in pisati lastne skladbe, sem si izmislila, ko sem začela sama pisati svoje skladbe. Do zamisli pa sem prišla tudi med poukom. Nato sem ˝skočila˝ še na internet, kjer sem ugotovila, da veliko kitaristov različnih stilov (neklasičnih) razlagajo podobne postopke ustvarjanja. Korak za korakom sem začela novosti vpeljevati pri pouku – učenci so brez težav sledili.

Ali lahko vsak razvije posluh?
Seveda! V glasbeni šoli sicer učijo, kako razvijati relativni posluh. Pred letom pa sem na internetu sem izbrskala vaje za poučevanje absolutnega posluha, za katerega je veljalo  prepričanje, da ga imajo le redki. Toda najnovejše ameriške raziskave kažejo, da ga ima vsak otrok do petega leta. Ameriški učitelj David Lucas Burge na univerzi predava, kako ga lahko razvije vsak, če si le vzame 10 minut časa dnevno. Mogoče pri nekaterih traja malo več časa, da ga pridobijo, toda z vztrajnostjo, kot pri vsaki stvari, je mogoče doseči tudi stvari, ki so prej veljale za čudežne, pravi.

Letos ste organizirali tudi 1. poletno šolo za kitariste, ki je potekala konec julija v Zavodu Dom sv. Jožefa.
Svoje znanje sem želela prenesti še ostalim učencem in dijakom, učiteljem  iz Slovenije in jim predstaviti svojo dopolnjeno metodo poučevanja, ki vključuje več ustvarjanja: prikaz načinov, kako izbrskati svoje talente in vaj za razvijanje posluha pri pouku instrumenta. Poleg tega pa pomagati pri natančni tehnični in interpretativni izdelavi skladb, ki so jih prinesli s seboj.

Poletno šolo ste poimenovali Viva creativa?
Iskala sem ime, ki bi najbolj razložilo, kaj bomo na poletni šoli počeli – se pravi: Naj živi ustvarjalnost. Pretežni del pouka je bil namenjen razvijanju ustvarjalnosti, uglasbitvi pesmic in vajam za razvijanje posluha, tudi plesu … Udeleženci poletne šole so se v četrtek tudi z ostalimi učenci, ki jih poučujem v glasbeni šoli, predstavili Celjanom na koncertu pri Vodnem stolpu. Učenci in dijaki so zapeli in zaigrali lastne skladbe in navdušili občinstvo.

Omenili ste ples ...
Da, sama lastno kreativnost dodatno spodbujam in razvijam s kreativnim plesom, ki je zelo  tesno povezano z ustvarjanjem skladb. Zato sem ga vključila v program 1. poletne šole Viva creativa. Pri plesu smo si izmišljevali lastne gibe in odplesali, kar nam je v tistem trenutku padlo na pamet, zraven pa smo po želji še kaj zapeli. Kreativni ples nima določenih gibov. Vse je ples – gibi so spontani: odsekani, mehki, prelivajoči ... To osvobaja telo in duha..

Kaj je po vašem ustvarjalnost v vsakdanjem življenju?
Mislim, da je pravo življenje ustvarjalno življenje; da skuham nekaj, kar ni po receptu, pa je vseeno dobro, da ustvarim svojo vrtno gredo, da si izmislim, na kakšen način bi najbolj izkoristila 30 metrov svojega stanovanja – postaviti pohištvo tako, da  bi lahko vanj spravila vse, kar potrebujem. Da, tukaj je treba biti res ustvarjalen (smeh).

Kdaj je primeren čas za ustvarjanje?
Kadar koli. Ne bi se strinjala, da je ustvarjanje možno le, kadar smo navdihnjeni. Z izkušenj lahko potrdim, da je možno kadar koli, če le želimo. Pomembno je le, da odmislimo vse skrbi, da se popolnoma posvetimo stvari in poslušanju sebe, da ne poslušamo svojega uma, ki nam pravi: ˝Ne morem, pretežko je, nisem za to, ne gre mi …, ˝ temveč enostavno naredimo, kar čutimo v tistem trenutku.

Poučevanje vam je torej pisano na kožo.
Ja zelo rada poučujem. Verjamem, da se lahko pri vsakem učencu da izbrskati talent, tudi če ga ni na površju in v to ne verjame. To lahko zelo dobro ponazorim z lastno izkušnjo. Moja prva učiteljica kitare Irena Pajtler je verjela v moj talent in prepričala moje starše, da so me spodbudili, da sem se vpisala v srednjo glasbeno šolo in nato tudi nadaljevala šolanje na faksu ter postala specialistka kitare … Sama nisem verjela, da sem tega sposobna. Zato sem ji za spodbudo zelo hvaležna, ker sedaj zelo uživam v svojem poklicu.

Kaj bi sporočili našim bralcem?
Poiščite si konjiček, ki vas bo navdihoval in razveseljeval in s katerim se bo vaša ustvarjalnost razcvetela in vas razveseljevala! Naj zaživi vaša viva creativa!