Ajša Svetlin: USTVARJALNI ZVEZEK ZA KITARISTE IN USTVARJALCE ZAČETNIKE
z naslovom: JAZ USTVARJAM GLASBO Improviziram Skladam Uglasbim pesem
Ustvarjalni
zvezek je nastal kot »otrok«
priročnika Viva creativa za ustvarjalno poučevanje kitare, z namenom, da
teorijo podpre s prakso; oziroma spodbudi h glasbenemu ustvarjanju tako
kitariste kot tudi ostale instrumentaliste, vzgojitelje, učitelje … ter k
iskanju novih načinov prebujanja glasbene ustvarjalnosti že »od malih nog«.
Na nastanek ustvarjalnega zvezka je vplivala ideja: »Naj vsak piše in
ustvarja svoj učbenik skladb, improvizacij, uglasbenih pesmi!«; z ali brez
notnega zapisovanja, in tako razvija svojo ustvarjalnost, se uči in spoznava z
glasbo na slušni in ustvarjalni način v skladu s svojo rastjo in željami.
Namen
ustvarjalnega zvezka je prikazati različne načine, kako prebujati lastno
ustvarjalnost in ustvarjalnost otrok (kako uglasbiti pesem, ustvarjati skladbe,
improvizirati v različnih ritmih in zvrsteh: mambo, bossa nova, valček,
bluegrass …), hkrati pa osmisliti teorijo glasbe in jo prenesti v prakso.
Na priloženi zgoščenki (150') so:
-
posnetki
različnih plesnih ritmov in glasbenih zvrsti (mambo, samba, polka, valček,
bluegrass, bossa nova, flamenko …), ob katerih lahko improviziramo v durovih,
blues in pentatoničnih lestvicah na različne instrumente (flavto, ksilofon,
kitaro, ukulele …)
-
posnetki
kitarskih akordičnih spremljav s postopnim naraščanjem tempa za lažjo usvojitev
ritma
-
posnetki 18
uglasbenih pesmic pesnice Zvezdane Majhen, ob katerih lahko igramo – lažje usvojimo ritem, melodije in
akordične spremljave (za začetnike)
-
posnetki
ustvarjenih instrumentalnih skladb, ki služijo kot slušni primeri za spodbudo k
ustvarjanju
NAKUP, INFORMACIJE: AJŠA SVETLIN, 041 393 802, svetlin.ajsa@gmail.com
PRAKTIČNA PREDSTAVITEV USTVARJALNEGA ZVEZKA (youtube)
PRIROČNIK ZA USTVARJALNO POUČEVANJE KITARE - VIVA CREATIVANAKUP, INFORMACIJE: AJŠA SVETLIN, 041 393 802, svetlin.ajsa@gmail.com
PRAKTIČNA PREDSTAVITEV USTVARJALNEGA ZVEZKA (youtube)
Na zgornjem posnetku lahko poslušate
uglasbene pesmi mladih ustvarjalcev-učencev kitare.
Za nekatere učence je bil ta posnetek njihov prvi samostojni nastop.
Pri založbi Stella sem leta 2010 izdala priročnik za ustvarjalno poučevanje kitare VIVA CREATIVA. Priročnik vsebuje 106 strani in DVD z ustvarjenimi uglasbenimi
pesmimi učencev, ki so nastale pri pouku kitare in jih zapojejo in zaigrajo učenci
sami.
PRIROČNIK VSEBUJE:
* preproste postopke
ustvarjanja lastnih skladb, uglasbitev pesmi (individualno, skupinsko, za
starše in otroke) s petjem, kitaro in Orffovimi instrumenti
* osnovni postopek
harmonizacije ustvarjenih melodij v duru in molu oz. kako ustvarjenim melodijam
poiščemo ustrezne akorde
* vaje za razvijanje ritmičnega in melodičnega
posluha
* postopek slušne vadbe instrumenta, ki zmanjša
oz. odpravi tremo
* ideje za popestritev poučevanja, izboljšanje
vadbe, nastopanja
* načine sodelovanja staršev pri pouku
instrumenta
* 16 uglasbenih pesmi mladih ustvarjalcev v
notni obliki in na dvd-ju
Priročnik je možno naročiti v trgovinah Promusica Celje, Musicmax ali pri založbi Stella.
V zadnjih letih sem raziskala še več novih načinov spodbujanja ustvarjalnosti,
ki pa jih je lažje razložiti v praksi. Vabljeni na predavanja in tečaje za učitelje, vzgojitelje ...
(po dogovoru - v času šolskih počitnic)
V zadnjih letih sem raziskala še več novih načinov spodbujanja ustvarjalnosti,
ki pa jih je lažje razložiti v praksi. Vabljeni na predavanja in tečaje za učitelje, vzgojitelje ...
(po dogovoru - v času šolskih počitnic)
NEKAJ POGLAVIJ IZ PRIROČNIKA:
O USTVARJALNOSTI
Kako odkrijemo in
razvijamo lastno glasbeno ustvarjalnost?
Ustvarjalnost se v
nas prebudi, ko smo sproščeni, razigrani, sprejemajoči, neobremenjeni z
rezultati ... Odkrijemo jo, ko se prepustimo raziskovanju in poslušanju tonov
na instrumentu in se s toni igramo – torej med dejavnostjo samo.
Vsi smo lahko
ustvarjalci! Potrebujemo le voljo za
redno vadbo in zaupanje v razvoj lastnih sposobnosti!
Ko začnemo
ustvarjati, se v nas vedno bolj budi želja, da razvijemo posluh in tehnične
sposobnosti igranja instrumenta do te mere, da lahko tisto, kar slišimo v
mislih, kar čutimo ali kar bi drugače zapeli, zaigramo in izrazimo na izbrani
instrument. Otroci imajo zelo radi svobodo, ki jo igranje po njihovo –
ustvarjanje prinaša. Ustvarjanje jih razveseljuje, sprosti, pritegne k
poslušanju, raziskovanju tonov na instrumentu in učenju teorije ter motivira za
nadaljnjo vadbo.
Kot učitelji ali
starši lahko ustvarimo idealne pogoje za razcvet talenta pri vsakem otroku.
Najprej pa je potrebno verjeti v ustvarjalnost – talent vsakega! Učenci, naši
otroci ne vedo, kakšne odlične sposobnosti imajo in jih lahko razvijejo, toda z
našim vztrajnim in neomajnim prepričanjem v njihove mogoče še neodkrite talente
ter spoštljivim – enakovrednim odnosom jim jih bo uspelo razviti, če bodo to želeli.
DOBRE PLATI
USTVARJANJA
* Ustvarjanje je
odlično motivacijsko sredstvo pri poučevanju. Pet-deset minut ustvarjanja
popestri pouk in predstavlja učencu nagrado – »slušno sprostitev« po naporni
vadbi.
* Igranje po svoje –
improviziranje daje občutek svobode, vadbi instrumenta daje pridih
raziskovanja.
* Vzbuja željo po
razvijanju posluha in pospešuje njegov razvoj.
* Spodbuja k
spoznavanju – raziskovanju novih tonov in zmožnosti instrumenta ali glasu, k
igranju s toni ...
* Vpliva na rast
samozavesti in zaupanja v lastne sposobnosti, hkrati razveseljuje, sprošča …
* Osmisli pouk
teorije, harmonije in spodbuja k učenju
le-te.
* Ali kot pravi J.
Kovič: »Če zbudimo v otroku željo, da bi sam pisal preproste skladbe, se bo
potrebne teorije naučil hitro in z veseljem, ker bo vedel, da mu bo to znanje
pomagalo pri pisanju zmeraj lepših in zahtevnejših skladb. Obenem mu s tem
vzgajamo pravi odnos do teorije, ki ne sme biti sama sebi namen, ampak jo je
treba nekako osmisliti.«
Da bo ustvarjanje
ohranilo vse dobre plati se je potrebno izogniti ocenjevanju, primerjanju,
popravljanju ustvarjenega. Za kar lahko poskrbimo učitelji, starši s
spoštljivim odnosom do otrokovih izdelkov. Tako bo ustvarjanje postala in
ostala dejavnost, ki bo zmeraj prinašala veselje in sprostitev.
SPODBUJANJE OTROK H
GLASBENEMU USTVARJANJU
Otroke lahko že v
samem začetku spoznavanja instrumenta, npr. pri igranju praznih strun, navdušimo za ustvarjanje besedil, melodij,
ritmičnih vzorcev, ki ustrezajo besedam v stavku … Zelo dobro je uporabiti
ustvarjanje »izmišljarij«, tudi kadar opazimo, da otrok med vadbo potrebuje
sproščujoč premor.
S postopki glasbenega
vzpodbujanja seznanimo starše in jim razložimo dobre plati ustvarjanja.
Razložimo, da otroke k ustvarjanju spodbujamo, vendar v procesu ustvarjanja sodelujemo le, kadar
otrok izrazi željo (pri zapisovanju not, iskanju primerne rimane besede …),
drugače pa se v ustvarjalni proces ne vpletamo, saj želimo da otrok razvije
zaupanje v lastne sposobnosti.
SPODBUJANJE OTROK K
NASTOPANJU SVOJIH USTVARJENIH SKLADB
Mira Voglar svetuje,
da učitelji in starši otroka spodbujamo k igranju lastnih izmišljarij -
ustvarjenih skladbic, saj na ta način podpiramo razvoj otrokove ustvarjalnosti,
samozavesti …
Kadar otrok ustvari
skladbico – melodijo, ki bi jo težko zaigral oz. bi bila zanj tehnično
prezahtevna, jo zapišemo v note ali posnamemo. Na nastopu lahko učenec svojo
pesem, skladbo zapoje in spremlja s kakšnim ritmičnim instrumentom ali z lažjo
akordično spremljavo. Da bo zabava še večja, k uri povabimo starše, sestre,
brate, ki lahko na nastopu otroka spremljajo na različna ritmična ali druga
glasbila.
Ko otrok tehnično
napreduje, ga spet spomnimo na
ustvarjeno skladbico, ki se jo lahko nato nauči še zaigrati.
Otroka lahko pri
ustvarjanju podpremo tudi z rednim snemanjem njegovih ustvarjenih skladb. Ob
zaključku šolskega leta na zgoščenko posnamemo nastop vseh otrokovih
ustvarjenih skladb, ki jo podarimo otroku za nagrado in spodbudo za nadaljnjo
ustvarjalno delo.
POSTOPEK UGLASBITVE
PESMI
Učenec sestavi
besedilo na poljubno temo. Ni nujno, da je besedilo rimano. Lažje je seveda
zapeti rimano besedilo, toda besedilo se bo med petjem z več poizkusi samo
prilagodilo glasbi. Velikokrat se zgodi, da učenec zapoje besedilo in sam
ugotovi, da bi bilo bolje kakšno besedo izpustiti ali dodati.
Pri uglasbitvi
besedil lahko tudi mi sodelujemo, predlagamo tu in tam kakšno besedo (le če se
učenec s tem strinja!), ki se bolj prilagaja melodiji, ki si jo učenec izmisli
… Če ima besedilo, ki so si ga izmislili več kitic, jim svetujemo, da izberejo
tisto, ki bo predstavljala refren in bo zapeta v malo drugačnem vzdušju.
Kadar nam besedilo ni
razumljivo ali nam zapeta melodija ni všeč, ustvarjanja ne komentiramo,
ocenjujemo, popravljamo ... Ne smemo pozabiti, da je učenec tisti, ki ustvarja.
Naš cilj naj bo, da
učenec pridobi zaupanje v lastne ustvarjalne sposobnosti in da mu pri tem
pustimo popolno svobodo.
POGOVOR O TEMI
BESEDILA ALI OBČUTKU
Nekateri učenci
pogovora o temi, slikanja zgodb ne potrebujejo, ker raje zapojejo po svoje, kar
v tistem trenutku čutijo - želijo.
Nekatere pa pogovor
navdihne in jim služi kot iztočnica k ustvarjanju.
Z učencem se
pogovorimo o temi besedila, ki jo bo ali jo je že izbral, kakšni občutki se
mu porajajo ob branju njegove pesmi –
kakšen značaj bo imela njegova skladba (šaljiv, žalosten, slovesen) in v
kakšnem tempu bi jo rad zapel (hitrem, počasnem), mogoče v katerem ritmu
(sambe, valčka…).
PETJE TRENUTNEGA
OBČUTKA Z UPORABO DOMIŠLJIJE
Ko se pogovorimo o
temi besedila, si otrok, če želi, besedilo poskuša naslikati v domišljiji. Če
ustvarjamo skladbo brez besedila, je postopek enak.
Učencu razložimo, naj
se ne obremenjuje, če se mu zdi zapeta
melodija preveč znana ali mu ni všeč njegov glas (glasotvorni organi se
razvijajo le z redno uporabo - zato ne obupajmo po petih minutah petja!).
Predlagamo mu, da umiri um in dopusti glasu popolno svobodo. Vsak učenec
potrebuje nekaj časa, da se sprosti (po želji lahko zapre oči), se vživi v
petje besedila, napeva in ga začuti (Lahko si predstavlja sliko zgodbe,
izmišljeno osebo, kateri poje, ali sam postane izmišljena oseba, igralec v
filmu …). Melodijo si nekateri lažje izmislijo, če zraven plešejo, hodijo,
slikajo, berejo pravljico.
Svetujemo - da
ustvarjalec najprej začne tleskati s prsti ali
ploskati v tempu in nato ob ploskanju poizkusi zapeti izbrano pesem ali
kitico. To ponavlja, dokler mu
izmišljena melodija ne postane všeč in si zapeto lahko zapomni. Predlagamo mu,
naj se čim manj obremenjuje s tem, ali bo lahko zapeto - kar mu je bilo všeč,
še enkrat ponovil.
Najbolje bo zvenelo,
kadar ob izmišljevanju napevov čim manj razmišljamo in se brez ocenjevanja
natančno poslušamo. Ko večkrat ponovi kitico in je z zapetim zadovoljen, zapeto
posnamemo na kaseto ali si zapišemo (zase), da ne pozabimo. Lahko pa posnamemo
celoten proces ustvarjanja in vse izmišljene melodije. Učenec pa se kasneje
odloči, katera njegova izmišljarija mu je najbolj všeč. Nato melodijo kitice,
ki si jo je z večkratnim ponavljanjem že dobro zapomnil, zapoje vsakič
počasneje in po posluhu poišče te tone še na instrumentu. Mlajšim učencem pri
tem pomagamo.
SNEMANJE
Lahko uporabimo
diktafon, mini disk, mobilni telefon … Na učenčevo kaseto, zgoščenko posnamemo
zapeto ali zaigrano ustvarjeno melodijo, skladbo. Učenec nato doma po posluhu
poišče note in jih zapiše v notno črtovje (Če ne zna natančno določiti trajanje
tonov, označi vse note kot celinke.). Drugače pa trajanje dob določi sam ali mu
pri uri pri tem pomagamo.
Ob zaključku
ustvarjanja posnamemo na diktafon celotno skladbo. Lahko posnamemo celoten
proces ustvarjanja (vse različno zapete kitice pesmic), učenec pa se odloči,
kaj od ustvarjenega bo uporabil. Nato posnamemo celotno skladbo s štetjem dob
in petjem tonov ter besedila, da si jo učenec dobro zapomni. Vse učenčeve
ustvarjene skladbe ob zaključku leta zberemo in jih posnamemo na zgoščenko. To
bo najlepše darilo za njegov celoletni trud.
USTVARJANJE MELODIJ V
IZMIŠLJENEM JEZIKU, Z MRMRANJEM, ŽVIŽGANJEM
Da učenca spodbudimo
k ustvarjanju, lahko najprej ustvarjamo v dvojicah. Učitelj zapoje, kar želi v
izmišljenem jeziku (npr. va-ka-la, se-če-ka-ma-na-su-le-ja) ali zažvižga,
mrmra, učenec odpoje, nato spet zapoje učitelj ... Lahko si izmislita različne
vloge (živali, pravljičnih oseb …). Npr: vlogi
učitelj-miška, učenec-slon. Nato se pogovarjata – pojeta v izmišljenem
jeziku živali. Ustvarjeno melodijo lahko tudi zapišemo in ustvarimo
instrumentalno skladbico.
PREDSTAVITEV
PRIROČNIKA VIVA CREATIVA
Predavanje spec.
kitare Ajše Svetlin
O SPODBUJANJU RAZVOJA
LASTNE GLASBENE USTVARJALNOSTI IN USTVARJALNOSTI PRI OTROCIH, UČENCIH
(za vzgojitelje,
učitelje, starše …)
KDAJ: 3. 12. 2010 ob 17.30
KJE: Glasbena šola
Celje - Beethovnova dvorana